In september en oktober 2024 hebben 100 leden van onze club anoniem deelgenomen aan een vragenlijst om inzicht te krijgen in hoe zij de club ervaren op het gebied van veiligheid, communicatie en (eigen) betrokkenheid. De respondenten bestonden uit ouders (41%), spelers (31%), vrijwilligers (14%), trainers (9%), bestuursleden (3%) en toeschouwers (2%). De verschillende afdelingen binnen de vereniging waren goed vertegenwoordigd, waarbij de meeste respondenten uit de O16-O20 (31%) en O7-O12 (26%) categorieën kwamen.
Veiligheid op de club
Een mooie, positieve bevinding uit het onderzoek is dat 96% van de respondenten zich veilig voelt op de club. Dit geeft aan dat het algemene gevoel van veiligheid hoog is. Slechts 4% gaf aan zich niet altijd veilig te voelen, dit betrof uitsluitend respondenten uit de O7-O12 groep. Als één van de redenen werd de aanwezigheid van hangjeugd genoemd. De club onderneemt hierop al langere tijd actie door contact te onderhouden met buurtverenigingen, de wijkagent, handhaving en de gemeente.
Bekendheid van de Basis 11 en onze stappenplannen
De Basis 11, onze belangrijkste basisregels, is bekend bij 64% van de respondenten. Echter, 34% gaf aan niet bekend te zijn met deze basisregels, wat aangeeft dat er ruimte is voor verbetering in de communicatie hierover. De regels zijn te vinden op de website en zijn ook zichtbaar op een bord naast de ingang van het clubgebouw. De commissie is momenteel bezig met het uitrollen van een campagne om de regels onder de aandacht te brengen bij trainers en (jeugd)spelers.
Daarnaast blijkt dat 55% van de respondenten niet bekend is met de verschillende stappenplannen binnen de club. Deze stappenplannen geven aan bij wie je terecht kunt voor een specifieke situatie of conflict. Momenteel wordt gewerkt aan een hand-out om de bekendheid hiervan te vergroten. Het ontbreken van deze stappenplannen verklaart dat veel mensen hebben aangegeven de stappenplannen niet te kennen. Onder trainers en vrijwilligers binnen de jeugd is de escalatieladder al wel een bekend hulpmiddel; wat kan verklaren dat 40% van de mensen wel bevestigend antwoordde op deze stelling. Binnenkort verschijnen de stappenplannen op de website, dus we verwachten dat de bekendheid binnenkort toeneemt.
Weten waar je terecht kunt bij problemen
Op de vraag of mensen weten bij wie zij terecht kunnen met problemen in het team of op de club, antwoordde 72% bevestigend. Voor 25% is dit echter niet geheel duidelijk, wat een belangrijk aandachtspunt vormt voor de toekomst. We willen ervoor zorgen dat iedereen weet dat er een luisterend oor beschikbaar is voor eventuele zorgen of problemen.
Problemen worden opgelost óf mensen ervaren ze niet
Het is positief dat 50% van de respondenten zich serieus genomen voelt en aangeeft dat hun probleem is opgelost na melding bij de club. Voor 40% was dit niet van toepassing, wat betekent dat zij nog nooit een probleem hebben ervaren. Een klein deel (10%) gaf aan zich niet helemaal te herkennen in deze stelling, wat aangeeft dat er nog ruimte is voor verbetering in hoe problemen worden aangepakt en opgelost.
Rol en betrokkenheid met de club
Op de vraag of men in hun rol als ouder, trainer of speler weet wat er van hen wordt verwacht, gaf 86% aan hiervan goed op de hoogte te zijn. Dit toont aan dat de meeste mensen begrijpen wat nodig is om de club draaiende te houden. Echter, 8% gaf aan dit niet volledig te weten en voor 6% was dit niet van toepassing, aangezien zij zich niet identificeren als ouder, trainer of speler.
WE ZIJN BLIJ MET… | WE GAAN AAN DE SLAG MET… |
96% van de respondenten voelt zich (heel) veilig op de club! | Het uitrollen en publiceren van de stappenplannen. Vooralsnog bestaat alleen de escalatieladder, maar er zijn nieuwe stappenplannen geschreven. |
‘’Voor iedereen goed om te weten dat je met een probleem een serieus luisterend oor kunt vinden op de club.’’ | Aansluitend op de stappenplannen: het is goed om te weten dat je weet wat er speelt binnen de club en waarvoor je bij wie terecht kunt. We posten regelmatig berichten op social media (de website, Instagram, Facebook, Linkedin, X). Bekijkt u weleens onze social mediakanalen? |
Een groot aantal van de respondenten geeft aan dat als er problemen zijn, dit goed wordt opgelost (50%), of hebben nog helemaal geen problemen ervaren binnen de club (40%). | We gaan meer bekendheid geven aan de Basis 11, onze basisregels binnen de club. We zijn druk bezig met een videocampagne in samenwerking met onze social media commissie! |
De workshop groepsdynamiek die bijdraagt aan een veiliger sportklimaat, en trainers inspiratie en handvaten geeft. | We zijn al meer dan een jaar in gesprek met de gemeente, wijkagent, sportbedrijf en buurtverenigingen omtrent hangjeugd rondom de Sportlaan, die vooral in de zomermaanden voor overlast kunnen zorgen. |
We waarderen de input van onze leden zeer en zullen aan het einde van het seizoen een nieuwe enquête uitzetten om de voortgang van deze actiepunten te evalueren. Jullie feedback is essentieel om de club voor iedereen veilig te houden. Bedankt!
Met sportieve groet,
Commissie Sociale Veiligheid
Hans, Susanne, Eveline, Pieter en Danny